Alla inlägg under februari 2017

Av Ann-Charlotta - 5 februari 2017 19:15

...som troligtvis alla vet, så har jag varit dålig länge...

...eller rättare sagt, jag har haft otur en längre period...

...men det sista har med något som hände 1993...

...då föddes min son, det bästa som har hänt i mitt liv   ...

 

...detta ämne diskuteras inte öppet...

...men jag blir inte längre generad...

 

...under graviditeten, var jag ofta förstoppad...

...och då bildades hemorrojder...

...det händer ofta, då den växande livmodern...

...trycker på det stora blodkärlen i buken...

...och då kan inte blodet cirkulera som det ska...

...detta leder till att trycket i ändtarmens blodkärl blir högre...

...och att hemorrojder lättare bildas...

 

...vanligtvis fösvinner dessa yttre "hemmisar" vid förlossning...

...men mina blev värre...

...många som fött barn vet att man måste klara av tolettbesök innan hemgång...

...och i mitt fall, berodde det inte på att jag spruckit...

...utan det berodde på att ha 2 st "hemmisar" vardera 2x2 cm...

 

 

...tyckte denna tomat visade ett bra exempel...

...efter behandling med salva och lavemang...

...så försvann dessa stora druvor...

...men i 23 års tid, har jag haft besvär till och från...

...men väldigt mkt smärta...

...och då inte bara pga av yttre "hemmisar" utan inre åxå...

...men det är nu, de 2 sista åren...

...som det har varit ett helvete...

...om jag tränat...

...gått långt...

...haft sex..

...stått länge

...suttit länge...

...har dessa inre och yttre dykt upp...

...riktigt jävla jobbigt...

...det hjälpte inte med någonting...

...smärta från helvetet...

 

 

...efter kameraundersökning mm...

...skickades en remiss till kirurgen...

...och den 6 september fick jag en tid...

...det var meningen att gummiband skulle sättas...

...Gummibandsligering: Med hjälp av en speciell apparat dras ett gummiband runt hemorrojden. Eftersom hemorrojderna inte längre får någon blodtillförsel skrumpnar de och lossnar efter en till två veckor...

 

     

 

...men tyvärr sa Dr. H...

...med tanke på att det är dina inre som tränger sig ut...

...så måste vi operera...

...så det var bara att gilla läget och invänta ny tid...

...som då blev av 25 januari kl:14.30...

 

...dagen före och på dagen...

...skulle det tvättas & tas lavemang...

 

...sen in till dagkirurgin...

...nervös som fan...

 

...tischa, mössa, långstrumpor, nätshorts och badrock...

...möttes man upp av en nakosläkare...

...hur jävla snygg som helst...

...skägg och blå lagunfärgade ögon....

...vetskapen att man skulle bredda på benen inför denna snygging...

...gjorde mig inge lugnare, det bidde lungnande spruta...

...det sista som jag minns for ur min mun utan min vetskap...

...gudars vilka fina ögon du har...

  

 

...jaja, man måste ju bjuda på sig själv...

...vad var det som gjordes då innan jag vaknade upp...

...vid operationen avlägsnas hud och slemhinna...

...över "hemmis/arna" och man tar bort kärlnystandet...

...i mitt fall brändes det bort...

...huden lämnades sedan öppen...

...förr i tiden kallades det för "klöverbladsform"...

...mina ser inte riktigt ut så här...

...men nästan...

 

  

...efter operationen var jag drogad,så jag kände inte så mkt...

 

 

...och inte så mkt dagen efter heller...

...men sen...åh, fy fan...

...det var alvedon, diklo, morfin som motverkade värken...

...och den där äckliga drycken...

...som måsta drickas för att mjukgöra tarmen...

...parafin emulsion morgon och kväll...

 

...smakar och luktar fingerfärg...

...2 liter vatten om dagen, minst...

...+ att tänka på att inte sitta...

...dusch av sår morgon och kväll...

...samt smörja in med bedövande salva...

 

...den 1:a februari, utmanade jag ödet...

...åkte buss till stan på möte...

...sen gick jag runt på stan och shoppade lite...

...som apoteket och en blomma...

...sen buss hem och direkt prommis till min vän Carola...

...fick skjuts hem av vännen...

...det hade ju börjat kännas en hel del...

...och den 2 februari...

 

...och sen på kvällen...

...hände det som jag var mest rädd för...

...skita, efter op...

 

 

...fy fan, vilken jävla smärta...

...kändes som om hela tarmen var ut och vände...

...låg länge efter detta...

...igår den 4 februari...

...var en hyfsad dag...

...kändes som om det börjar vända...

 

...har pratat med kirurgen...

...jag ska röra mig till en viss gräns, inget maraton...

...ska dock unvika att sitta...

...är inte det lättaste ska ni veta...

...och några andra ord...

...som jag INTE ville höra...

 

...och idag har jag tagit en liten prommis...

...till affären och sen hem till Lotta, Julia och Fiona...

 

...Fiona ger villkorslös kärlek och de två andra åxå för den delen...

    

...sen efter det gick jag hem...

...och strax är det dags för kvällsduschen...

...fingerfärgsdringen...

...alvedon och diklo...

...& vatten...

...sen väntar natten...

 

...Nu först en låt...


*THE END*

 

 

 

 

Presentation


Välkommen in till mig, här kan du läsa om min vardag och lite mer...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

SKRIV EN RAD

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards